George Grosz

  • Font size: Larger Smaller

Maul halten und weiter dienen [Zwijg en doe je werk] (Hintergrund #10), 1928

Bald wieder: “je grausamer, je humaner” [Snel weer: “hoe Wreder, hoe Menselijker”] (Hintergrund #14), 1928

In 1928, ter gelegenheid van het anti-oorlog toneel van Erwin Piscator ‘The Good Soldier Schwejk’, ‘Hintergrund’ (‘Achtergrond’), werd een klein portfolio van 17 tekeningen door George Grosz uitgegeven. ‘Hintergrund’ werd verdeeld onder het publiek bij de première en een aantal tekeningen werden geprojecteerd op het scherm boven het podium. De anti-militaristische boodschap van de portfolio, meer bepaald het beeld van de gekruisigde Christus die een gasmasker en militaire laarzen draagt, resulteerde in criminele aantijgingen tegen de artiest en de uitgever voor godslastering en eerroof van het Duitse leger. Het was de langstdurende rechtszaak in het pre-Nazi tijdperk van de Duitse geschiedenis, en eindigde uiteindelijk in een vrijspraak.

Voornamelijk bekend om de tekening die Jezus aan het kruis toont, die een gasmasker en militaire laarzen draagt, bevat dezelfde portfolio ook een tekening van een skelet dat een gastank hanteert, alleen op een slagveld.

Christus mit der Gasmaske [Christus met een gasmasker] (Interregnum #62), 1936

Drie jaar na zijn permanente emigratie naar de VS begin 1933, publiceerde George Grosz zijn laatste werken die onmiddellijk geconnecteerd waren aan zijn politieke werken in de Weimar Republiek. In deze portfolio sloot Grosz tekeningen gemaakt tussen 1928 en 1935. Met de titel ‘Interregnum’, duidde de artiest aan dat hij de tussenoorlogse periode aanzag als precies dat: een transitie naar de volgende, catastrofische oorlog.

Een van de 64 werken, ‘Christus mit der Gasmase’, roept de herinnering aan de tekening op die de artist publiceerde in 1927 met de title ‘Maul halten und weiter dienen’.

George Grosz is geboren in Berlijn in 1893, waar hij gestorven is in 1959.

Privé collectie Jessy en Ronny Van de Velde www.ronnyvandevelde.com