Nancy Slangen

  • Font size: Larger Smaller

Nancy Slangen ( 1966, BE) maakt schilderijen en collages. Voor de tentoonstelling The Smell of War creëerde ze 6 nieuwe werken.

Een serie van 5 schilderijen waarin ze aan het begrip gasmasker een identiteit koppelde en het werk Confort Zone.

The Virgin, The Nurse, The Cassanova, The Sadist, The Scientist (2015)

In een mensengroep ontstaat er een gekozen of een spontane hiërarchie. Die hiërarchie is inherent aan de context waarin ze ontstaat, en kan hier door ook verschuiven. In de Roman “ De stad der blinden” van de Portugese schrijver José Saramago krijgt degene die wel nog kan zien de macht en terroriseren de blinden.

In tijden van oorlog is dit niet anders uit noodzaak vormen er zich spontaan groepen , personen die zorgen voor eten, verdediging en verzorging hebben opeens veel macht. In mijn portretten toon ik aan dat de gasmaskers menselijke kenmerken krijgen. Het zijn gasmaskers die één worden met de identiteit van de mens er onder. Net zoals de personages in de films van Walt Disney, voorwerpen en dieren die op een fenomenale wijze menselijke karakters en kenmerken krijgen.

The Comfort Zone

De comfortzone geeft je een beklijvend gevoel. De glazenbak of aquarium dient als bescherming voor het behoud van zuurstof en leven. Maar is er nog wel leven aanwezig? In de verlichte bak zie je zowel het doodshoofd als symbool van de dood kijkend naar een soort duikersmasker met opengesperde mond happend naar de laatste adem die hij via een buis uit een woekerende verdorde massa probeert te halen.

www.nancyslangen.com