PHILIPPE VANDENBERG

  • Font size: Larger Smaller

Philippe Vandenberg (1952 – 2009, BE)

Collectie Estate Philippe Vandenberg - Hauser & Wirth

De tentoonstelling The Smell of war is opgedeeld in twee delen: het ruiken en het niet ruiken. Kunstwerken waarbij geur als medium wordt gebruikt en kunstwerken waarbij er een visuele representatie is van geur door deze in vraag te stellen. Bij deze laatste staat in de tentoonstelling het (gas)masker centraal als icoon voor het niet ruiken. Het gasmasker filtert nl. de lucht en neemt via koolstoffilters ook zo de geur weg, althans dat zou het moeten doen.

Het werk 'Les muselières. In memoriam Marc Maet' is een prachtige bijdrage aan de tentoonstelling daar het een link is tussen het nog wel kunnen ruiken ( doorheen de mazen van de muilband) en het niet kunnen vertellen, mededelen door de omsluiting van de muilband.

De vertegenwoordiging van de muilband in het schilderij verwijst zo op een prachtige manier als een symbool om de onmogelijke manier van spreken, schreeuwen aan de wereld te tonen. Net zoals de machteloosheid tegen gasaanvallen. Van zodra je je masker afzet om te repliceren en je de eerste gaslucht inademt is het te laat.

Ook de bewegingen van de verschillende posities van de hoofd in het schilderij drukken een zekere strijd om te leven. De muilband is ook een leuke verwijzing naar de macht van het ruiken van de hond, maar op een manier afgeschermd.

Met dank aan Estate Philippe Vandenberg en Hauser und Wirth gallerie

www.philippevandenberg.be

www.hauserwirth.com