John Bijnens

John Bijnens is geboren in Hasselt, België, in 1989. Hij is een multidisciplinair artiest gevestigd in Hasselt (BE).

Startend van de overduidelijke tegenstrijdigheid ‘creatie door vernietiging’, is Bijnens zijn onderzoek gradueel ontwikkeld tot het vastleggen van het meest dwingende moment, de dreiging en/of gevaar dat voorafgaat aan een tragische gebeurtenis. Tijdens dat proces maakt Bijnens regelmatig tekeningen op groot formaat om tot een bepaald idee te komen via een andere methode. Hij gebruikt zijn kennis van audiovisuele en mechanische technieken om transformerende beeldwerken te creëren met een offensieve postuur. De artiest werkt momenteel aan een studie van de fysieke aanwezigheid van geluid binnen een artistieke context.

Voor de tentoonstelling maakte John Bijnens de tekening (210 x 187 cm) 'Flushing the rats' (2015)

Drie jaar geleden begon John Bijnens te werken met geluid voor het uitvoeren van fysieke interventies. Hij zocht een manier om de authenticiteit en de dreigende aspecten van zijn werk te verhogen. Geluid werd een instrument om materialen, objecten en zelfs ruimten te manipuleren. Deze installaties of transformerende beeldhouwwerken worden altijd bijgestaan door schetsen die vaak resulteren in autonome tekeningen. De oorsprong van deze werken kan vaak teruggevonden worden in zijn persoonlijke ervaringen met treffende evenementen zoals voetbalrellen, de storm op Pukkelpop of autoongevallen.

Voor ‘The Smell of War’ werd er een setting gecreëerd voor mogelijke toekomstige oorlogsfragmenten. Filmbeelden van huidige oorlogsgebieden en Wereldoorlog I werden verfijnd in een “fictieve” omgeving om ‘Flushing the rats’ te construeren. Verder had de layout van de affiches voor militaire aanwervingscampagnes een bepaalde invloed op de vastberadenheid van ‘Flushing of rats’. Tezelfdertijd wou hij het geweld en de dreiging van Wereldoorlog I herkenbaar houden in hetzelfde beeld.

www.johnbijnens.com

George Grosz

Maul halten und weiter dienen [Zwijg en doe je werk] (Hintergrund #10), 1928

Bald wieder: “je grausamer, je humaner” [Snel weer: “hoe Wreder, hoe Menselijker”] (Hintergrund #14), 1928

In 1928, ter gelegenheid van het anti-oorlog toneel van Erwin Piscator ‘The Good Soldier Schwejk’, ‘Hintergrund’ (‘Achtergrond’), werd een klein portfolio van 17 tekeningen door George Grosz uitgegeven. ‘Hintergrund’ werd verdeeld onder het publiek bij de première en een aantal tekeningen werden geprojecteerd op het scherm boven het podium. De anti-militaristische boodschap van de portfolio, meer bepaald het beeld van de gekruisigde Christus die een gasmasker en militaire laarzen draagt, resulteerde in criminele aantijgingen tegen de artiest en de uitgever voor godslastering en eerroof van het Duitse leger. Het was de langstdurende rechtszaak in het pre-Nazi tijdperk van de Duitse geschiedenis, en eindigde uiteindelijk in een vrijspraak.

Voornamelijk bekend om de tekening die Jezus aan het kruis toont, die een gasmasker en militaire laarzen draagt, bevat dezelfde portfolio ook een tekening van een skelet dat een gastank hanteert, alleen op een slagveld.

Christus mit der Gasmaske [Christus met een gasmasker] (Interregnum #62), 1936

Drie jaar na zijn permanente emigratie naar de VS begin 1933, publiceerde George Grosz zijn laatste werken die onmiddellijk geconnecteerd waren aan zijn politieke werken in de Weimar Republiek. In deze portfolio sloot Grosz tekeningen gemaakt tussen 1928 en 1935. Met de titel ‘Interregnum’, duidde de artiest aan dat hij de tussenoorlogse periode aanzag als precies dat: een transitie naar de volgende, catastrofische oorlog.

Een van de 64 werken, ‘Christus mit der Gasmase’, roept de herinnering aan de tekening op die de artist publiceerde in 1927 met de title ‘Maul halten und weiter dienen’.

George Grosz is geboren in Berlijn in 1893, waar hij gestorven is in 1959.

Privé collectie Jessy en Ronny Van de Velde www.ronnyvandevelde.com

Gayil Nalls

Gayil Nalls is geboren in Washington in 1953. Ze woont en werkt in New York.

Gayil Nalls is een artiest, filosoof, en theoreticus. Haar werk exploreert de interne wildernis van een individu binnen een groter ecologisch en sociaal systeem. Nalls haar lichaam van multimedia werken verenigt kunst, fysica, evolutionaire wetenschap, antropologie en technologie in de achtervolging van het vormen van nieuwe methoden van het begrijpen van menselijke ervaringen. Meer specifiek spreekt haar kunst de thema’s van het menselijke co-evolutie met natuur, geheugen, socio-politieke impulsen en esthetiek aan.

Nalls haar filosofie van Permutatude was het raamwerk waarbinnen de artiest de impact en betekenis van de relatie tussen de collectieve acties van menigten en informatie- en communicatietechnologie heeft onderzocht en uitgezocht door een verklaring van ingebedde biologische dynamica. Haar theorie, de concepten en ideeën werden deel van haar praktijk. Deze speurtocht is gerijpt tot haar huidige werk dat zich richt op ‘de esthetiek van massa anatomie.’

Haar onderzoek omtrent neurowetenschap is gekenmerkt in het boek ‘Linking Affect to Action: Critical Contributions of the Orbitofrontal Cortex’, gepubliceerd door de New York Academy of Sciences (2007).

Voor de tentoonstelling creëerde Gayil Nalls de olfactorische installatie Recovery Field (2015)

De focus van de installatie ‘Recovery Field’ is om de reflectie op de oorlog te verplaatsen van de afstandelijke gepolitiseerde ervaring naar de monolithische persoonlijke ervaring die het uiteindelijk is. Hier wordt de aanschouwer de ander en de bedden zijn de esthetische objecten van de ervaring die empathische convergentie met het lijden van de ander aanbieden. We gaan binnen in de installatieruimte van een historisch representatief veldhospitaal in de eigenste kamer die ook gediend heeft als een veldhospitaal in Kasteel De Lovie tijdens Wereldoorlog I.

BED 1: Nightmares: Geur brengt angst en herinnering vol van terreur naar boven.

BED 2: Self-Soothing Shell-Shock: In vraag stellen van de verouderde betekenis van het bestaan en de illusie van een behandeling voor het gefragmenteerde zelf maar wel gebonden door het fysieke lichaam.

BED 3: Hallucinations: Lever jezelf over. Keer terug naar de wereld waaruit we komen, keer terug naar het geestelijk gezonde, het gevoel van familie en liefde.

www.gayilnalls.com

Elena Bodnar

De ‘Emergency Bra’ is een beschermend kledingstuk dat makkelijk en snel omgevormd kan worden in twee gasmaskers in geval van nood om het inademen van schadelijke luchtpartikels te voorkomen als gespecialiseerde beschermende hulpmiddelen niet beschikbaar zijn voor het publiek (zoals bij natuurlijke rampen of ongevallen).

De ‘Emergency Bra’ is zoals eender welke andere conventionele beha in termen van de belangrijkste functie om borsten te ondersteunen, evenals zijn esthetiek, maat, kleur en stijl. Het kan normaal gedragen worden, zonder bandjes of gekruisd. De beha kan ook gebruikt worden als een borstvoedingsbeha.

www.ebbra.com

Clara Ursitti

Clara Ursitti is geboren inCanada in 1968. Ze woont en werkt in Glasgow, Schotland.

Clara Ursitti werkt met geur sinds begin jaren ’90 om zo treffende installaties en interventies te creëren die graven in de sociale en psychologische aspecten van geur. Ze is geïnteresseerd in non-verbale (chemische) communicatie, de niet-visuele zintuigen, speculatieve fictie en het geheugen. Haar werk omvat vaak situatie en context.

Voor de tentoonstelling creëerde Clara Ursitti in situ het olfactorisch werk 'Monument' (2015)

Deze site-specifieke installatie ‘Monument’ door Clara Ursitti is een olfactorisch monument, getimed om elk half uur af te gaan in de kamer, zoals kerk- of uurwerkklokken.

De geur dat het centrale stuk van het werk is, komt van een analyse van ontbindende menselijke lichamen welke de artiest de voorbij jaren heeft onderzocht. Ze heeft toestemming gekregen om een analyse te gebruiken dat deel was van een experiment, en heeft zitten wachten op de juiste situatie om met de geur te werken.

Door het sterke emotionele effect, heeft de artiest beslist om de geur niet continue in de ruimte te hebben, maar om te experimenteren met het vrijgeven van de geur in stukjes, elk half uur.

www.claraursitti.com

Supported by

clara-ursitti-logo-web